Țepele de Black Friday. Cum să eviți reducerile false și ce drepturi ai în calitate de client
Weekend-ul de Black Friday este perioada din an în care comercianții, mai ales cei care activează online, se întrec în promoții. Ca de fiecare dată, unii dintre ei fură startul și încep promoțiile de „Black Friday (n.r. – vinerea neagră)“ încă de luni. Pentru că spațiul comerțului online este plin de capcane, chiar și când vorbim despre companii de renume, este bine să știți care vă sunt drepturile în calitate de client și cum puteți evita situațiile neplăcute.
Fie că este vorba despre Black Friday sau oricare altă perioadă de reduceri, Centrul European al Consumatorilor din România transmite că toți consumatorii beneficiază de aceleași drepturi pe care le au în restul anului, iar comercianții trebuie să respecte o serie de reguli clar stabilite. Trebuie să aveți o atenție sporită, pentru că, așa cum s-a dovedit și în cazul unor brand-uri de renume, situațiile neplăcute pot apărea oricând.
Realizarea din timp a unei liste cu produsele și prețurile actuale ale acestora vă va ajuta să evitați falsele reduceri de prețuri. Pot fi astfel evitate situațiile des întâlnite în care comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat.
O capcană în cazul comerțului tradiţional este afișarea de oferte care anunță mari reduceri de prețuri doar pentru a vă atrage să intrați în magazin. În cazul comerțului online, este foarte important să verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat la alegerea produsului. Utilizarea cardului pentru a face plata vă poate apăra de fraude deoarece puteți utiliza procedura refuzului la plată și recupera banii în cel mult 30 de zile de la data plății.
Reducerile trebuie să fie afișate clar
Prețul unui produs trebuie să fie clar afișat, cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul), iar reducerile operate trebuie raportate la prețul de referință practicat în ultimele 30 de zile, înainte de data promoției. Se interzice ca o reducere de preț pentru un produs și/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părți din produs și/sau serviciu.
În comerțul clasic, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care consumatorul plătește bunul și primește produsul, iar în cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii transmise de consumator.
Legea nu dă dreptul consumatorului să renunţe la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie returnată consumatorului decât dacă este defect, caz în care se aplică regulile privind garanţia. În unele cazuri, vânzătorul poate avea o politică de returnare sau înlocuire a unui produs, indiferent de motiv, într-o anumită perioadă de timp, dar acest lucru nu constituie o obligație.
Returul unui produs nu poate fi condiționat de trimiterea în ambalajul original
În cazul magazinelor online, situația este cu totul diferită. Conform Legii, există un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care consumatorul poate renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Costul returnării produsului este suportat de consumator, iar comerciantul este obligat să returneze banii (inclusiv costurile de expediție) în termen de maxim 14 zile de la renunțarea la contract. Comerciantul nu poate limita dreptul consumatorului de a denunța contractul. De exemplu, nu poate condiționa returul de trimiterea produsului în ambalajul original, nu poate refuza returul în cazul în care produsul a fost livrat consumatorului prin serviciul propriu de curierat etc.
Legea protecției consumatorilor prevede că orice deteriorare a produselor în timpul transportului este suportată de vânzător iar cumpărătorul poate solicita alt produs sau rambursarea banilor. Când primiți coletul, aveți dreptul de a verifica dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru. De asemenea, regulile privind garanția produsului se aplică indiferent de modul de achiziționare și de prețul acestuia întreg sau redus.