Editorial

Strategie de turism? Ce-ar fi să începem cu adunatul rahatului de pe trotuare?

Strada Stefan cel Mare, Constanța. Foto: CdA

Primăria Constanța a plătit 20.000 de euro pentru întocmirea unei strategii de turism a Constanței și stațiunii Mamaia. Sute de pagini de teorie, presărate cu grafice frumos colorate, fotografii, schițe.

Scris de 
 pe data 
7 martie, 2018

O strategie care ne arată unde este Constanța acum și cum ar trebui să arate. Povești cu insulițe artificiale, șosele de coastă, promenade amenajate în armonie cu arhitectura istorică a orașului am mai auzit. Pe hârtie și în teorie arată bine, realitatea este cea care ne pocnește însă în moalele capului și ne arată o altă Constanța.

Înainte de a demara implementarea unei asemenea strategii de turism, primăria ar trebui să înceapă cu strângerea căcatului de pe trotuare. Și cel mai mic drum prin oraș este un slalom printre mizeria produsă de animale și, chiar și oameni. Constanța este un oraș murdar și asta este o realitate pe care strategia de turism nu a cuprins-o între coperțile sale. Un studiu realist ar fi trebuit să plece de la această stare de fapt: cum arată Constanța și Mamaia la ora actuală.

Îmi pare rău să spun, dar Făgădău se gândește la mini-porturi, acvariu de dimensiuni uriașe, aqua-park acoperit și multe altele când, de fapt, de 5 ani nu este în stare să reabiliteze Cazinoul, emblema orașului nostru, sau să finalizeze reamenajarea unui parc.

Clădirile istorice stau ciorchine în paragină, iar autoritățile se gândesc la strategii. Gândește-te la o strategie de viitor în momentul în care ai rezolvat problemele prezentului. Avem monumente și vestigii istorice și arheologie unice în lume, care stau ascunse sub pământ sau se distrug pentru că autoritățile invocă veșnica lipsă a fondurilor. Smulgem cu brutalitate din pământ toate urmele istoriei noastre tomitante, pentru a face loc noilor construcții, care se ridică haotic peste tot. Descoperim necropole vechi de mii de ani, morminte și tot felul de vestigii, pe care le astupăm rapid la loc, parcă de frică să nu scoatem la iveală adevărata noastră identitate.

Vreți să vorbim de city-break-uri la Constanța? Turism istoric? Mă bufnește râsul. Constanța este un oraș care în afară de Piața Ovidius și cele câteva sute de metri de faleză nu mai are NIMIC. Viața orașului s-a mutat în mall-uri și hipermarket-uri. Acolo își petrec constănțenii timpul liber, căci în afara sezonului estival nu există alte atracții. Nici măcar parcuri nu avem.

Centrul orașului poartă urma falimentelor și a decăderii ultimelor decenii. Strada Ștefan cel Mare a murit și nimeni și nimic nu pare să mai poată să o readucă la viață. Ce frumos sună însă pe hârtie reabilitarea acestei zone!
Măcelul urbanistic și arhitectural la care a fost supusă Constanța în ultimii 10-15 ani nu mai are leac decât în vârful lamelor buldozerelor. Toate construcțiile ridicate peste noapte pe fiecare colț de intersecție, petic de iarbă sau parcelă generoasă de parc au sluțit orașul, brăzdându-i obrazul cu betoane gri.

Mamaia? Cum arată stațiunea Mamaia? Mai este Mamaia stațiune turistică? Sau a ajuns o conglomerație de clădiri agresive, un cartier înghesuit al Constanței, cu privilegiul unei plaje cu nisip fin, și ea ascunsă însă după betoane?

În concluzie, Stategia de turism a Constanței arată ca o carte frumoasă de povești, în care însă nu știu câți constănțeni mai au încredere și răbdare să mai creadă.

 

Actualitate