Serviciul 112 va fi modernizat cu fonduri europene
Sistemul Național pentru Apeluri de Urgență (SNUAU), denumit și serviciul 112 va fi complet renovat, astfel încât să poată localiza mult mai precis persoanele care solicită ajutor.
În acest sens, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a demarat o licitaţie, contractul fiind estimat la 184,7 milioane de lei, modernizarea infrastructurii urmând a se face cu fonduri europene, notează adevărul.ro.
Renovarea presupune realizarea unui sistem informatic centralizat de preluare și dispecerizare a apelurilor de urgență, precum și realizarea componentei de rezervare comunicaţii date WAN/MAN.
„În arhitectura actuală a sistemului, centrele 112 recepţionează şi gestionează în mod independent apelurile de urgenţă din aria sa de responsabilitate, fără ca aplicaţia 112 actuală să ofere nativ posibilitatea sprijinului reciproc, fiecare din centrele 112 având un sistem informatic propriu. Acest model arhitectural, implementat în anul 2004, în concordanţă cu tehnologiile hardware-software şi limitările de bandă existente la vremea respectivă, nu este adecvat pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă de amploare, care presupun iniţierea simultană a unui număr mare de apeluri de urgenţă.
Practic, în astfel de situaţii, cauzate în special de fenomenele meteo extreme, atât centrele 112 cât şi dispeceratele agenţiilor de urgenţă sunt puse în dificultate, în a asigura un răspuns prompt la toate apelurile de urgenţă, din cauza numărului limitat de operatori şi dispeceri existenţi la nivel local“, se arată în caietul de sarcini al licitaţiei.
Potrivit adevărul.ro, în acest moment, Serviciul pentru Apeluri de Urgență este format din 41 de centre: 40 la nivel județean și unul pentru zona metropolitană Bucureşti-Ilfov, la care se adaugă și agenţiile de urgenţă Ambulanţă-ISU/SMURD, Poliţie şi Jandarmerie, de la nivel local, care sunt interconectate.
Conform SNUAU, noul sistem va fi construit din trei centre naționale, în București, Brașov și Cluj, care vor susține infrastructura software și hardware necesară asigurării rulării, preluării și procesării tuturor apelurilor de urgență la nivel național.
De asemnea, noul sistem va avea capacitatea să identifice mult mai precis locul de unde a fost inițiat apelul de urgență, dar și să intercepteze alerte în cazul în care într-un accident rutier sunt implicate mașini echipate cu sistemul e-Call, montat special pentru a transmite astfel de semnale.