Actualitate

Rovinietă sau taxă de autostradă? Guvernul le vrea pe amândouă. Cel mai probabil, rovinieta va fi încasată de stat, taxa de autostradă de firme private

Sursă foto: www.rador.ro

Guvernanții au ajuns  la concluzia că șoferii vor trebui să plătească pentru a putea circula pe autostrăzi, prin instituirea unor taxe speciale. Asta deși Ministerul de Finanțe susține că nu se poate merge și cu rovinietă și cu taxă de autrostradă. Pentru a scăpa de această dilemă, Ministerul Transporturilor ar vrea să dea autostrăzile spre operare unor privați, care să taxeze șoferii la suta de kilometri, în timp ce cele 200 milioane de euro încasate din rovinietă ar continua să intre la stat.

Scris de 
 pe data 
19 septembrie, 2018

Potrivit studiului preliminar aprobat de Guvern şi publicat în Monitorul Oficial, şoferii de autoturisme vor plăti, pentru viitoarea autostradă Ploiești-Brașov  6,3 euro pe suta de kilometri, vehiculele grele vor fi taxate cu 8,8 euro pe suta de kilometri, iar în cazul autocarelor, taxa va fi de 12,6 euro/100 km.

Acestea sunt tarifele iniţiale propuse de realizatorii studiului. Autostrada va costa 1,3 miliarde de euro, iar durata de operare de către investitor este de 20 de ani.

Oficiali ai Ministerului Transporturilor împreună cu cei ai CNAIR pregătesc un sistem de taxare similar și pentru celelalte autostrăzi din România. Potrivit draftului de proiect aflat la Minister, șoferii vor fi obligați să plătească dacă vor să circule pe A1 și A2. Taxa va scoate din buzunarul fiecărui șofer minimum 1,75 de euro pentru fiecare 100 de kilometri parcurşi pe autostrăzile construite din bani publici sau europeni.

În același timp, ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, recunoaște însă că în România se practică o multiplă taxare a șoferilor pentru drumuri. Se plătește rovinietă, se plătește acciză în fiecare litru de carburant, se plătesc taxe de pod, iar acum noua taxă de autostradă ar fi cireașa de pe tort. Nu mai punem la socoteală, pentru vehiculele mai mari de 3,5 t, taxele locale și județene de tramă stradală.

În primul rând – aici ministrul Teodorovici s-a exprimat clar – nu pot coexista atât vinieta, cât și taxa de autostradă. ”Nu iei și vinietă și taxă de drum, și una și alta” a spus el, în contextul în care Guvernul își dorește ca până la finele anului să semneze un contract de concesiune pentru Ploiești Brașov bazat pe perceperea unei taxe.

Problema este însă că Ministerul Transporturilor nu vrea să renunțe la rovinietă, taxă din care strânge 200 milioane de euro anual, dar vrea neapărat să taxeze și autostrăzile, așa cum arată studiul aprobat de Guvern. Mai ales că Ministerul Transporturilor lucrează la un proiect pentru a da spre operare autostrăzile unor companii private. Acestea se vor ocupa de repararea și întreținerea autostrăzilor contra unor taxe pe care le vor percepe șoferilor, pe suta de kilometri. Aceasta ar fi soluția cea mai convenabilă pentru Guvern. Banii din rovinietă ar fi încasați direct de stat, în timp ce taxele de autostradă vor merge exclusiv la firmele private care se vor ocupa de întreținerea șoselelor de mare viteză.

 

 

 

Actualitate