Părinții reclamă: „Copiii noștri sunt captivi între școală, teme și meditații”. Profesor: „Fără teme și meditații nu ar intra nici unul la liceu. Așa e făcut sistemul”
Un ordin ministerial din 2016 prevede ca timpul dedicat temelor trebuie să fie de cel mult două ore pe zi. Însă, de la an la an, pretențiile și cantitatea de teme cresc într-un ritm amețitor. Atât elevii, dar și părinții, susțin că temele sunt epuizante și necesită în cele mai fericite cazuri cel puțin 4 ore zilnic pentru rezolvare.
De cealaltă parte, profesorii, mai ales cei de matematică, susțin că atunci când au scăzut cantitatea de teme tot părinții au fost cei care au reclamat coborârea ștachetei. De asemenea, cadrele didactice reclamă faptul că materia este astfel structurată încât să nu se poată acoperi și aprofunda doar în clasă elementele esențiale din programă.
Profesorii de matematică recunosc că fără teme nu ar reuși să aducă elevii la un nivel suficient de ridicat pentru a performa și a trece cu brio peste evaluările naționale sau bacalaureat. „Materia este prea stufoasă, noțiunile sunt prea multe, iar matematica se învață prin exerciții, probleme, cu pixul în mână. La clasă am 33 de elevi. Îmi este imposibil să îi scot pe toți la tablă, să mai și predau. Așa că temele sunt esențiale”, spune o profesoară de matematică.
De partea cealaltă, părinții explică: „Copiii stau 5-6 ore minimum la școală. Încep orele la 12.30, termină la 18, chiar și 19. Ajung acasă, mănâncă și se apucă de teme. Îi apucă ora 22 făcând teme. A doua zi de dimineață se trezesc la 8 pentru a reuși să își termine temele și să și învețe. Mulți dintre ei au meditații, mai merg la un club de abilități, fac un sport. Copiii sunt practic captivi între școală, teme și meditații. Ei nu mai au copilărie”.
Peste 70 la suta dintre elevi și părinți consideră că profesorii dau prea multe teme pentru acasă, care sunt obositoare și duc la neliniște, îngrijorare și stres.
Un studiu online realizat de Ministerul Educației arată că temele sunt în general considerate utile, însă sunt repetitive, monotone și dificile. De asemenea, aproape 80% dintre părinți afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea lor.
În ceea ce privește adoptarea unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă și timpul necesar realizării acestora, o parte dintre profesori consideră necesar acest lucru, pentru a se evita excesele legate de volumul temelor și gradul de dificultate.
La studiu au participat 70.952 de actori din învățământul preuniversitar, dintre care 27.383 părinți (84 la sută fiind mame), 32.786 de elevi și 10.783 de cadre didactice din toate județele tarii.