Medic neurolog: Îmi spun unii părinți: „Îl învăț pe fiul meu de doi ani să citească!” Iar eu răspund: „Ei bine, ești un prost!”
Din ce în ce mai mulți părinți au tendința de a-și învăța copiii să scrie și să citească de la vârste cât mai mici, încă din maternitate dacă s-ar putea. La vârste de 2-3 ani, copiii sunt asaltați cu exerciții de memorare a literelor, cifrelor, sunt puși să caligrafieze litere și cifre. Unii părinți au impresia că astfel copiii lor vor fi mai deștepți și mai bine pregătiți, în timp ce pentru alții nu este decât un exercițiu de orgoliu personal.
„Vasilică al meu citește când stă pe oliță. Și nu în română, ci în engleză”. Cunoscutul psiholog și neurolog rus Tatyana Chernigovskaya le transmite acestor părinți un singur lucru: „Sunteți proști!”
Tatyana Chernigovskaya consideră că este mai important să nu încercați să puneți cât mai multe informații în capul copilului, ci să înțelegeți cum să utilizați resursele creierului. Și faceți totul la timp.
„Este foarte important pentru copii să înceapă învățarea la timp. Problema principală a zilelor noastre este orgoliul părinților care se răsfrânge asupra copilului. Îmi spun unii părinți, mai mult lăudându-se: Am început să-l învăț pe fiul meu de doi ani să citească„, iar eu răspund: „Ei bine, ești un prost!”. De ce trebuie să faci asta? Un copil de doi ani nu poate face asta deoarece creierul lui nu este pregătit.
Bineînțeles, dacă îl antrenezi și insiști asiduu – copilul va citi și poate chiar scrie în cele din urmă, dar cu ce sacrificii și cu ce eforturi pentru copil, mai ales când scopul învățării este altul. Învățăm copiii să citească de la doi ani nu pentru că îi va ajuta la ceva, ci pentru că avem noi, ca părinți, nevoie de o validare din partea celorlalți că al nostru copil este deștept.
Părinții fac lucrul acesta pentru a se lăuda, din orgoliu. În realitate, fiecare lucru trebuie făcut la timpul lui, iar pentru ca creierul copilului să se dezvolte corect nu trebuie inundat cu informații pe care încă nu le poate asimila”, a declarat Tatyana Chernigovskaya.
Specialistul oferă mai multe sfaturi despre cum trebuie antrenat și stimulat creierul copilului, astfel încât procesul de învățare să se facă în mod corect și armonios. Potrivit medicului neurolog, la vârstele de 2-3 ani cea mai importantă atenție trebuie acordată abilității motorii fine.
Este foarte important să se acorde atenție dezvoltării abilităților motrice fine ale copilului. El trebuie să modeleze cu plastilina, să decupeze cu foarfece, să sorteze biluțe sau alte obiecte mici. Dacă nu lucrăm cu el astfel de lucruri, atunci abilitățile sale motorii fine nu vor funcționa, iar mai târziu vom observa probleme de vorbire. Aceste activități aparent banale sunt însă mult mai importante decât învățarea unui copil să citească de la vârste foarte mici. Dacă nu dezvoltați abilitățile motorii fine ale copilului, să nu vă mai plângeți mai târziu că are probleme de dezvoltare mintală.