Constanța

Experții în turism îi dau peste nas lui Făgădău: Ce ar fi trebuit să fie și ce a ajuns str. Ștefan cel Mare

Strategia de dezvoltare și promovare a turismului în Constanța, pentru care municipalitatea a plătit bani buni, spune, printre altele, un mare adevăr: turismul nu ar trebui să însemne doar stațiunea Mamaia. Constanța are mult mai multe de oferit, pe lângă plajă și mare.  

Scris de 
 pe data 
8 mai, 2018

Din păcate, administrațiile publice din ultimii 20 de ani nu i-au dat nicio șansă, sluțind-o și masacrându-i identitatea în favoarea unor meschine interese imobiliare și economice ale celor care au condus orașul. Istoria Constanței a fost îngropată în mizerie și nepăsare, nefiind demnă de dansatoarele exotice aduse de Mazăre și gașca lui din Brazilia.

Centrul Constanței stă și acum în uitare, deși ar fi trebuit să fie inima comercială a acestui oraș, o adevărată arteră pietonală care să facă legătura între zona istorică cu cea comercială. Acest lucru a fost sesizat și de consultanții care au elaborat strategia de turism a Constanței.

„Principala arteră comercială istorică a Municipiului Constanța este Str. Ștefan cel Mare, o stradă urbană cu dispunere S-V – N-E ce face legătura între Spitalul Clinic de Boli Infecțioase la un capăt, și Plaja Modern în capătul opus. Tronsonul dintre Str. I.G. Duca și Strada Răscoalei 1907 este pietonal, pe o lungime de cca. 650 m, fiind acoperit cu pavele de beton. În ultimii ani, zona pietonală s-a degradat vizibil, fiind observabile următoarele disfuncții:

  • Degradarea pavelelor de beton, spații pietonale decopertate;
  • Mobilier urban insuficient, de slabă calitate, în contradicție cu valențele spațiului;
  • Fațade ce prezintă rezultatele unor modificări istorice fără considerarea principiilor de estetică urbană (faianță de interior, uși termopan, placări cu OSB, ș.a.), nerenovate, unele prezentând pericol pentru trecători;
  • Magazine cu semnale și reclame țipătoare, în lipsa unor reglementări care să sprijine o abordare specifică de centru urban, din care majoritatea închise sau abandonate;
  • Lipsa siguranței publice, prezența câinilor fără stăpân.

Mai departe de aspectul urban, una dintre problemele principale este decăderea arterei pietonale ca spațiu de promenadă, ceea ce a condus la închiderea multor magazine și unități de alimentație publică, odată cu reorientarea populației către alte alternative de cumpărături precum Mall-urile”, se arată în strategia de dezvoltare turistică a Constanței.

Cu toate acestea, experții care au lucrat la întocmirea studiului sunt de părere că zona ar trebui să reprezinte o prioritate a administrației publice locale.

Revitalizarea acestui spațiu reprezintă o prioritate, însă nu poate fi realizată fără o acțiune concertată care să aibă în vedere un pachet de politici pentru: închirierea și utilizarea, inclusiv temporară sau în sistem PPP / barter a spațiilor comerciale de la parter; reabilitarea fațadelor clădirilor; reabilitarea spațiului public pietonal și dotarea cu elemente de mobilier urban; reglementarea utilizării firmelor magazinelor (paletă de culori și dimensiuni agreate, standardizarea limbajului) și interzicerea panourilor publicitare pe suprafața pietonală sau pe clădiri; dezvoltarea unor programe de evenimente și micro-evenimente în spațiul public”, spun autorii strategiei.

 

Actualitate