Cum rezolvă Făgădău problema parcărilor. Abonamente pentru rezidenți, tarife duble pentru a doua mașină, noi parcări în… 2026
Constanța este un oraș cu un deficit uriaș de locuri de parcare. Cu toate acestea, Primăria nu a construit în ultimii ani nicio parcare, în schimb a impus o politică de vânătoare a șoferilor care nu parchează regulamentar sau împotriva celor care nu achită prin sms taxa de parcare pentru puținele locuri disponibile în central orașului.
Ca un motiv de mândrie pentru primarul Făgădău, în ultimul an au fost amendați zeci de mii de șoferi constănțeni. De cealaltă parte, oamenii acuză Primăria că a pus carul înaintea boilor, în sensul că mai întâi ar fi trebuit să construiască parcări și apoi să amendeze șoferii care nu staționează regulamentar.
Deși este destul de evidentă intenția Primăriei Constanța în gestionarea locurilor de parcare (amenzi multe, locuri de parcare tot mai puține, dar amenzi tot mai multe), administrația locală a pus în dezbatere publică POLITICA DE PARCĂRI a municipiului Constanța. Un document care vrea să reglementeze viziunea administrației locale asupra acestei probleme. Așadar, după cum se precizează în proiect, constănțenii trebuie să stea liniștiți. Până în 2025 se vor construi noi locuri de parcare.
Costurile parcărilor
Având în vedere că cererea de locuri de parcare nu va scădea în anii următori și că se impune creșterea spațiilor dedicate pietonilor și bicicliștilor în dauna locurilor de parcare de pe carosabil, e necesar să se construiască noi locuri de parcare în afara carosabilului. Ținând seama de costurile ridicate ale terenurilor în zona centrală, suprafețele reduse ca număr și suprafața unde s-ar putea amenaja noi locuri de parcare și terenurile disponibile, este mai economic să se construiască pe verticală decât pe orizontală.
În condițiile în care un metru pătrat de spațiu de parcare costă dublu într-o parcare subterană față de una supraterană, acolo unde este posibil se vor construi 6 parcări supraterane. În condițiile în care aceste parcări au un front vizibil la stradă, acesta va fi amenajat în așa fel încât să aibă funcțiuni de birouri sau comerciale cel puțin la parterul fațadei, atât pentru a îmbunătăți aspectul stradal, cât și pentru amortizarea mai rapidă a acesteia. Construirea parcărilor în afara străzii implică cheltuieli semnificative. Se va analiza posibilitatea unor parteneriate public-private pentru construirea și operarea parcărilor
Politici tarifare
Tarifele de parcare stabilite pe stradă pe locurile cu durată limitată vor avea în vedere menținerea la un nivel care să genereze acest raport și care să reflecte valoarea reală a pieței. Gestionarea parcărilor fără un preț corect nu va ajuta orașul, deoarece furnizarea de locuri de parcare gratuite reprezintă un stimulent pentru utilizarea autoturismului, iar numărul celor care vor circula cu autoturismul va continua să crească.
Parcarea pe stradă în zona centrală va fi organizată pe două zone (marcate distinct cu vopsea de culori diferite), astfel: parcare mai scumpă pentru șederi pe termen scurt (două ore) în centru și în zonele cu cerere mare de parcare, înconjurată de un inel de parcări cu prețuri mai scăzute pentru șederi pe termen mai lung.
În funcție de evoluția cererii de parcare, se va putea introduce și a treia zonă de parcare în zonele cu cerere foarte mare. În această zonă, tarifele de parcare vor fi mai mari și durata de parcare va fi mai scurtă. Astfel că va fi necesar elaborarea unui regulament care să institue etapizat tariful exponențial pe zone de interes, perioada alocată parcării, modalitatea de plată (tichete, abonamente, alte facilități sau măsuri corective, de exemplu: abonamentul standard pentru rezident se va limita la o mașină pe familie. Pentru a doua mașină tariful va fi dublu, etc.).
Tarifele de parcare de pe stradă vor fi stabilite în așa fel încât în același interval orar să fie mai ridicate decât tarifele din parcările din afara carosabilului, în așa fel încât ultimele să devină mai competitive. Aceste măsuri descurajează blocarea locurilor de parcare o perioadă mai lungă de timp și generează mai multe locuri disponibile de-a lungul unei zile.
Locurile de parcare în zonele aglomerate, în zona centrală și în zona istorică a municipiului Constanța trebuie sa fie încadrate în următoarele categorii:
– De scurtă durată– Situate pe stradă sau în parcări cu număr mic de locuri in jurul instituţiilor ce oferă servicii publice sau în faţa pieţelor urbane sau agroalimentare. Durata de parcare pe aceste locuri poate fi limitată la două ore. Pe aceste locuri se va parca exclusiv contra cost. Abonamentele generale nu sunt valabile pe aceste locuri. Ele sunt destinate în principal celor care se deplasează în zonele aglomerate, zona centrală sau zona istorică (rezidenți din alte cartiere/ zone, vizitatori, turiști). Restricţia de parcare de două ore survine datorită ofertei scăzute dar și a demersului de a nu supradimensioana aceste zone la nivel carosabil (autoturisme/ vehicule). După expirarea celor două ore de staționare, tariful aferent parcării locurilor de scurtă durată va crește exponențial.
– De lungă durată– Situate pe străzi secundare sau la limita zonei centrale, care nu sunt în imediata vecinătate a unor zone aglomerate sau a unor parcări amenajate în afara carosabilului. Pot fi folosite contra cost sau cu abonament. Sunt destinate în principal navetiştilor şi rezidenţilor sau celor care trebuie să staţioneze o durată mai mare de timp.
Utilizarea veniturilor din parcare: Veniturile strânse nu sunt doar o formă de impozitare aplicată automobiliștilor. Veniturile vor fi alocate sectorului de transport.
O componentă importantă va fi amenajarea de noi locuri de parcare până în 2025.
În zona rezidențială a orașului, cartierele de blocuri, unde în multe zone există un deficit de locuri de parcare amenajate, vor fi amenajate noi locuri de parcare.
În zona centrală, din cauza extinderii zonei pietonale, parcările vor fi amplasate ținând seama de spațiile disponibile și de „acoperirea” zonei.
Traficul urban în zona central
Proiectarea tramei stradale din zona centrală va avea în vedere influenţarea comportamentului şoferilor în vederea reducerii vitezei, contribuind la creşterea nivelului de siguranţă a pietonilor. Facilitaţile de control ale vitezei vor fi prevăzute, de la început, în structura străzii:
– alternarea grupurilor de parcări, câte 3– 5 în fiecare grup, pe cele două laturi ale străzilor înguste va acţiona ca un obstacol şi va încetini viteza maşinilor, forţându-le să urmărească strada curbilinie creată de maşinile parcate;
– pe străzile unde pietonii sunt în număr mare, trecerile de pietoni vor fi amenajate la nivelul trotuarului, înălțat, favorizând pietonii și acționând ca un limitator de viteză.
Parcările vor fi îndepărtate de lângă intersecții pentru a mări vizibilitatea pentru autovehicule și pentru siguranța pietonilor. Până în anul 2025, o dată cu reproiectarea străzilor din zona centrală respectând cerințele de mai sus, se vor crea zone „Tempo 30”, cu scopul de a face străzile mai „liniștite”, prin limitarea vitezei la 30 km/h.
Plafonarea locurilor de parcare în zona centrală
Constanța va avea în vedere menținerea actualului număr de parcări. În acest sens se va urmări respectarea unui plafon de locuri de parcare în zona centrală și centrul istoric. Această strategie va permite îmbunătățirea și extinderea zonelor pietonale și crearea de noi piațete publice. Parcarea în afara străzii ar urma să asigure în anii următori peste 40% din spațiile de parcare din zona centrală. Acest lucru va diminua mult impactul vizual al autoturismelor parcate pe stradă și va reduce congestia rezultată din căutarea unui loc de parcare pe carosabil.
Parcarea pe trotuare în centrul istoric va fi complet eliminată. Din experienţa altor oraşe, o dată ce autoturismele au fost eliminate de pe trotuare, situaţia economică a comercianţilor din zonele respective s-a îmbunătăţit semnificativ iar cetăţenii sunt mult mai încântaţi de oraşul lor.