Cum a ajuns RADET Constanța în pragul falimentului. Cine răspunde pentru gaura de 258 milioane lei?
RADET a acumulat datorii de peste 258 milioane lei (aprox.56 milioane euro) doar către Electrocentrale Constanța SA. Mai mult decât atât, pe rolul instanțelor se judecă solicitarea de intrarea în insolvență a Regiei, formulată de un alt creditor, Electrocentrale Grup SA, pentru o datorie de 163 milioane de lei, pe care RADET nu o recunoaște însă.
Este clar însă că situație financiară a Regiei este catastrofală, dar și mai grav este faptul că nu există semnale că se poate îndrepta. Dacă nu își va rezolva problemele financiare, Regia ar putea intra în faliment, iar constănțenii vor rămâne fără apă caldă și căldură.
Potrivit reprezentanților Regiei, starea dezastruoasă este cauzată de numărul mare de debranșări din ultimii ani, care au dus la pierderea a peste 35% din clienți, în condițiile în care costurile RADET au crescut constant.
Debranșările și rău platnicii
Începând cu noiembrie 2011 a fost eliminată subvenția acordată energiei termice pentru populație, fapt ce a generat începerea procesului de debranșare masivă a consumatorilor racordați până atunci la SACET. Un alt factor care a încurajat debranșarile a fost prețul subvenționat al gazelor naturale, fapt ce a determinat crearea de avantaje materiale celor care au utilizat centrale de apartament.
Sancțiunile mici prevăzute de Legea 325 din 2006 pentru cei care se debranșează ilegal, coroborat cu faptul că autoritatea aplică minimul amenzii (500 de lei pentru deconectare ilegală) a amplificat fenomenul de debranșare, scăzând semnificativ portofoliul de clienți.
Toți acești factori prezentați mai sus au avut ca efect creșterea gradului de debranșare la un nivel de 32,8%, conform inventarierii consumatorilor făcută de RADET Constanța în sezonul rece 2016 – 2017.
Debranșările din ultimii ani de la sistemul centralizat de încălzire constituie o problemă care afectează permanent eficiența sistemului. Scăderea cantității de energie termică vândută ca urmare a debranșărilor, determină creșterea pierderilor din sistem, deoarece dimensiunile sistemului rămân aceleași, transferul de energie al acestuia cu mediul rămâne relativ constant, așa încât ponderea pierderii pe unitate de
energie vândută crește.
Consumatorii rău platnici
Consumatorii rău platnici sunt monitorizați în permanenţă de către personalul regiei din cadrul biroului urmărire debite prin emiterea de notificării, somaţii de plată, acționare în instanță, conform procedurii interne. Regia întâmpină dificultăți cu recuperarea creanțelor restante de la asociațiile de proprietari, întrucât acestea nu sunt supuse nici unui control cu privire la achitarea datoriilor către furnizori, nu dispun de patrimoniu și nici nu au obligativitatea constituirii de garanții, astfel că, în condițiile în care regia obține în instanță titluri executorii nu are ce executa.
„Ne confruntăm cu cazuri în care administratorii au fraudat asociațiile cu sume importante de bani, recuperare acestor creanțe fiind incertă și foarte greu de realizat. O altă categorie de consumatori cu probleme o constituie chiriașii din imobilele administrate de RAEDPP Constanța, care sunt în mare parte rău platnici, nu dețin patrimoniu sau venituri pentru a putea fi executați. Acțiunile în instanță trenează datorită procedurile complicate, iar până se obține o sentință și se ajunge în faza de executare silită , consumatorul debitor își înstrăinează bunurile și nu mai avem ce executa”, se arată în Raportul de Activitate al RADET pe anul 2017.
Principalul pericol al RADET
Riscul semnificativ îl reprezintă diminuarea portofoliului de clienți cu consecința reducerii cantităţii de energie termică livrată acestora, datorită migrării consumatorilor către alte surse, respectiv centrale termice de apartament. Acest aspect face ca gradul de utilizare al sistemului de alimentare centralizată cu energie termică în municipiului Constanţa să scadă semnificativ, determinând creșterea
costului energiei termice livrate, datorită creșterii costurilor fixe (în principal cresc costurile de distribuție și furnizare ale RADET, dar și costurile de producere in CET Palas).
Sursa de producere a energiei termice a fost realizată în perioada anilor 1970, ajungând în prezent uzată fizic și moral, fiind supradimensionată pentru necesarul actual de căldură, functionând în prezent la un randament nesatisfăcător.
Având în vedere toate cele de mai sus, s-a ajuns la situația în care prețul de producere și tariful de transport reprezintă 70% în structura prețului local al energie termice la nivelul municipiului Constanța, informează reprezentanții RADET.
La această dată RADET Constanța deține o cota de piață de aproximativ 65% din consumatorii de energie termică din municipiul Constanța, asigurând serviciile de termoficare pentru un numără de circa 55.600 de apartamente convenționale.
CET-ul amenință cu oprirea apei calde
Consiliul de Administrație al Electrocentrale Constanța S.A. anunță că societatea este obligată să întrerupă furnizarea apei calde în municipiul Constanța. Societatea a primit notificări pentru plata unor sume restante de la furnizori, notificări ce au ca scandență diferite zile din luna septembrie a.c.. Electrocentrale Constanța S.A. nu a putut plăti sumele datorate către furnizorii săi, deoarece principalul său client, RADET Constanța, nu a înțeles să își respecte obligațiile de plată asumate contractual.
În aceste condiții, Consiliul de Administrație al Electrocentrale Constanța S.A., prin decizia nr. 11/07.09.2018 a hotărât emiterea unui preaviz către RADET Constanța, document prin care aduce la cunoștință faptul că, dacă până la data de 26 septembrie a.c., conducerea regiei nu va urgenta să își plătească o parte din sumele pe care le datorează către Electrocentrale Constanța S.A. și nu va prezenta un plan de eșalonare a debitelor, va sista furnizarea apei calde către toți consumatorii racordați la sistemul de termoficare al municipiului Constanța, începând cu data de 27 septembrie a.c.
„Precizăm că, de la începutul anului și până în prezent, Electrocentrale Constanța S.A. a emis către RADET Constanța facturi în valoare totală de 118.656.347,01 lei, din care contravaloarea energiei termice este de 107.513.513,87 lei, restul reprezentând dobânzi penalizatoare. Din suma totală, RADET Constanța a achitat doar 19.533.392,80 lei, adică numai 16,46% din suma facturată.
Menționăm că pentru toate aceste sume acceptate la plată de către conducerea RADET Constanța există o corespondență oficială.
De asemenea, este important să aducem la cunoștința opiniei publice și faptul că totalul datoriilor pe care RADET Constanța le are către Electrocentrale Constanța S.A. la data de 07.09.2018, se ridică la suma de 257.881.137,24 lei, din care: 217.000.682,18 lei reprezintă contravaloarea energiei termice livrate, 32.796.365,02 lei reprezintă dobânzi penalizatoare, iar 8.084.090,04 lei reprezintă suma aflată într-un dosar de executare silită.Consiliul de Administrație al Electrocentrale Constanța S.A. reamintește că a făcut, face și va face tot ce este în conformitate cu legislația în vigoare pentru ca locuitorii municipiului Constanța să nu aibă de suferit. De altfel, conducerea societății a inițiat mai multe runde de discuții pentru a găsi o cale de rezolvare a problemelor.
La discuții au fost invitați atât reprezentanții RADET Constanța, dar și factorii de decizie din partea Primăriei Municipiului Constanța”, se arată într-un comunicat de presă al Electrocentrale Constanța SA.