Actualitate Administraţie

Chiţac vrea să plătească 4,2 milioane de dolari pentru licenţa unui trotuar cu stele, ca la Hollywood

Editare foto: Constanta de Azi

Deşi poate părea greu de crezut, este cât se poate de real. Primarul Vergil Chiţac, city manager-ul Felicia Ovanesian şi directorul de la Servicii Publice, Horia Constantinescu, propun pe ordinea de zi a următoarei şedinţe de Consiliu Local un proiect prin care vor să facă la Constanţa un trotuar „Hollywood Walk of Fame“ cu o licenţă ce costă 4.250.000 de dolari pe o perioadă de 20 de ani.

Scris de 
 pe data 
26 august, 2021

Dacă fostul primar, pesedistul Decebal Făgădău, spunea despre Constanţa că este un oraş bogat, după ce a „împodobit“ podul de la butelii cu borduri de marmură şi a trântit două veceuri de lux în Parcul Arheologic, vine acum şi rândul actualei administraţii să ne arate că banii pot fi cheltuiţi cam pe orice, atâta timp cât sunt ai constănţenilor.

Aşadar, motivând că un asemenea proiect ar aduce un plus de valoare turistică oraşului, edilul Chiţac şi cei doi apropiaţi ai săi, Ovanesian şi Constantinescu, sunt dispuşi să cheltuiască sume exorbitante de la bugetul local pentru a face şi la Constanţa un Walk of Fame (n.r. – Aleea Celebrităţilor).

Hollywood Walk of Fame (HWOF) este aleea de pe Hollywood Boulevard (Los Angeles, SUA), ce se întinde pe o lungime totală de 2,1 kilometri, împodobită cu 2.500 de stele ce poartă numele unor celebrităţi internaţionale – actori, muzicieni şi, în general, personalităţi marcante din lumea artistică, televiziune şi nu numai. Inaugurat în anul 1960, celebrul bulevard atrage anual zeci de milioane de turişti, fiind una dintre cele mai emblematice zone din lume.

HWOF este administrat de Camera de Comerţ de la Hollywood, iar de mententanţă se ocupă o companie numită Hollywood Historic Trust. Amplasarea unei stele se face în urma aplicării unei cereri ce este evaluată de către o comisie şi, în cazul în care este aprobată, aplicantul trebuie să plătească suma de 50.000 de dolari, conform tarifului actualizat în 2020. Taxa include crearea şi aplasarea stelei, precum şi consturile de mentenanţă.

Americanii de la Camera de Comerţ deţin drepturile intelectuale pentru tot ceea ce înseamnă Hollywood Walk of Fame, dar nu le ţin numai pentru ei. Orice ţară sau oraş din lume poate aplica pentru a obţine o licenţă de a folosi forma de stea exact aşa cum este la Hollywood (culori, font etc.) şi denumirea Walk of Fame asociată cu aceasta.

Taxa de licenţă costă nici mai mult, nici mai puţin de 4.250.000 de dolari pentru o perioadă de 20 de ani. Primăria Constanţa se oferă să plătească bucuroasă, în primă fază, un avans de 150.000 de dolari pentru a bate palma, urmat de plăţi în rate conform schemei de mai jos:

O „Alee a Celebrităţilor“ există deja în România, la Bucureşti, şi a fost inaugurată în 2011, prima stea purtând numele actorului Florin Piersic. Până în prezent, aleea din Capitală are doar 38 de stele, aceasta fiind dedicată exclusiv actorilor din ţara noastră şi nu este licenţiată de americani. Walk of Fames mai există în ţări precum Canada (la Toronto), în Emiratele Arabe Unite (Dubai) sau Polonia (Lodz), însă acestea au modele proprii de stele, deci nu au necesitat plata unor drepturi.

Practic, nici Dubaiul nu a plătit atât pentru o asemenea licenţă, însă, iată că un primar dintr-un oraş din România, al nostru Vergil Chiţac, vrea să fie primul care scoate banul pentru a folosi steaua de la Hollywood, deoarece, după cum se motivează în raportul proiectului de hotărâre, militarii americani „sunt familiarizaţi cu această atracţie“.

Şi mai interesant este că, după cum este specificat în acelaşi raport, discuţiile Primăriei cu cei de la Hollywood au început încă din primăvară. Cu alte cuvinte, în timp ce Constanţa începea să fie înghiţită de bălării, amiralul Chiţac punea la cale marele său proiect cu stele pe asfalt.

Proiectul primarului Vergil Chiţac va fi supus votului consilierilor în şedinţa de joi, 31 august. Documentul poate fi citit integral AICI.

Actualitate