Constanța

Ce a făcut Primăria Constanța cu trotuarele? A vândut parcările și a înghesuit mașinile în locul pietonilor

În multe zone ale orașului Constanța, pietonii sunt nevoiți să circule pe șosea, pentru a ocoli mașinile ce ocupă trotuarele. Foto: CdA

Constanța este un oraș care poartă adânc săpate pe obraz urmele indiferenței și incompetenței ultimelor administrații publice locale. Nu mai vorbim despre o urbe europeană, civilizație, condiții de trai demne de secolul 21. Nici gând despre așa ceva.

Scris de 
 pe data 
6 februarie, 2018

În Constanța tânjim să avem pe unde circula pe stradă, tânjim după un colț de verdeață unde să ne plimbăm copii, ne dorim să avem un oraș curat și multe altele.

Însă, civilizația spațiului public începe odată cu primul pas pe care îl facem în afara locuințelor noastre. Cum ieși din scara blocului, te lovește o realitate cenușie, sumbră. Trebuie să te strecori printre mașinile înghesuite pe trotuare, care te împing imediat în mijlocul străzii. Constanța este cu siguranță cel mai neprietenos oraș din România cu pietonii. Nu poți merge la muncă, la școală sau la plimbare pe jos. Este aproape imposibil.

Trotuarele Constanței au fost demult oferite pe tavă șoferilor, care, din lipsă de parcări, nu au  încotro și se luptă zi de zi pentru o bucată de spațiu verde, trotuar, alee pentru a avea unde să-și lase mașinile. Este o realitate incontestabilă a Constanței și, din câte se pare, nu intră nici în atenția actualului primar, care pare depășit din orice unghi în legătură cu această problemă.

Unde sunt parcările subterane, supraetajate?

Soarta trotuarelor și a pietonilor constănțeni nu pare să aibă o turnură prea favorabilă în viitorul apropiat. Asta pentru că autoritățile se învârt într-un cerc vicios și nimeni nu are curaj sau viziunea pentru a lua taurul de coarne.

În primul rând, pentru a elibera trotuarele de mașini este nevoie de locuri de parcare.  Primăria Constanța ar fi trebuit să construiască parcări subterane și supraterane de mare capacitate, să oblige dezvoltatorii imobiliari să-și construiască propriile parcări, să nu se mai elibereze autorizații de construire fără a se asigura spații de parcare. În al doilea rând, poliția locală trebuie să sancționeze șoferii care parchează pe trotuare, blocând total accesul pietonilor. În al treilea rând, Primăria trebuie să blocheze cu diferite dispozitive accesul autoturismelor pe spațiile pietonale. Este, cu siguranță, nevoie ca șoferii să fie educați și disciplanți pentru a învăța să respecte pietonii.

În multe zone ale orașului Constanța, pietonii sunt nevoiți să circule pe șosea, pentru a ocoli mașinile ce ocupă trotuarele. Foto: CdA

În schimb, ce a făcut Primăria Constanța?

  •  A vândut sau a retrocedat aproape toate parcările din cartierele din oraș și din stațiunea Mamaia. Pe spațiile unde mii de constănțeni își parcau mașinile, acum se înalță blocuri de zeci de etaje. Acum, sunt obligați, atât ei cât și  locatarii din clădirile noi, să-și lase mașinile pe trotuare, în stradă, blocând aleile. Nu au încotro.
  • A permis construirea de imobile, hoteluri, clădiri de birouri, spații de locuit, fără a obliga investitorii să asigure și locurile de parcare. Băieții deștepți s-au îmbogățit, orașul s-a adâncit și mai mult în această problemă.
  • A închiriat locurile de parcare din zonele centrale și foarte aglomerate către bănci, restaurante, hoteluri, săli de jocuri de noroc și mulți alți agenți economici, care au îngrădit cu lanțuri aceste spații de parcare. Practic, mii de locuri de parcare au fost luate constănțenilor și date spre folosință exclusivă unor firme private.
  • În ultimii 20 de ani, s-au construit doar două parcări în Constanța, cu capacitate de câteva sute de locuri: una în zona Spitalului Județean, cealaltă în stațiunea Mamaia. În rest, niciun proiect, nicio investiție în acest sens.
  • Lipsa unei strategii eficiente de sancționare a șoferilor care ocupă abuziv și nejustificat trotuarele. Deși legea prevede clar distanța care trebuie lăsată pietonilor de un șofer atunci când parchează pe trotuar, puțini respectă acest lucru. În acest caz, Poliția Locală și Poliția Rutieră ar trebui să acorde zilnic mii de amenzi acestor șoferi, disciplinându-i astfel să respecte drepturile pietonolor. Însă, acest lucru nu intră în viziunea autorităților, care demonstrează încă o dată că nu dau doi bani pe situația și drepturile constănțenilor care se deplasează pe trotuar.
  • Trotuarele Constanței pe unde mai pot circula pietonii arată jalnic. Sunt pline de gropi, noroi, mizerabile și inestetice. Arată mai degrabă a șanțuri destinate depozitării rahatului de câine. Se pare că dl primar Făgădău merge doar cu mașina, iar mersul pe jos pe trotuarele orașului îi este total necunoscut.
  • Indiferență. Deși a reabilitat trotuarele de pe strada Pandurului, a doua zi erau impracticabile pietonilor. Toate mașinile  din zonă erau cocoțate falnic perpendicular pe noile trotuare frumos pavate, făcând imposibilă deplasarea constănțenilor pe jos. Deși a promis că va monta stâlpi pentru a bloca accesul mașinilor, nici după un an nu s-a întâmplat nimic, iar trotuarele sunt blocate. Bineinteles, greutatea sutelor de autoturisme apasă și lasă urme vizibile pe trotuarele proaspăt pavate.

Angajații Primăriei să iasă din birouri

Problema trotuarelor în Constanța nu mai este de mult timp o simplă temă de campanie, ci o realitate dureroasă, cu care ne confrutăm majoritatea dintre noi. Indiferent din ce unghi am privi această situație, rădăcinile problemei sunt adânc înfipte în dezinteresul și lipsa de viziune a ultimelor administrații locale.

În primul rând, domnii din primărie trebuie să pună mâna pe un căruț de copil și să plece într-o excursie pe străzile Constanței. Să vadă și ei care este realitatea de jos a orașului, nu doar din articole de presă “tendențioase” . Să vadă cum sunt nevoite mămicile constănțene să-și plimbe copiii prin oraș. Apoi, odată ce ar da nas în nas cu problema, cu siguranță că le vor veni în minte și soluțiile.

Actualitate