Bola cere lămuri la Ministerul Culturii pentru soarta Pasarelei din Mamaia. „Suntem foarte aproape să o pierdem pentru totdeauna“
Pasarela Regală din Mamaia este unul dintre cele mai neglijate și degradate monumente istorice din Constanța, fiind în continuare în administrarea unei societăți aflate în insolvență. Directorul Administrației Bazinale de Apă Dobrogea Litoral (ABADL), deputatul Bogdan Bola, alături de grupul de parlamentari liberali, i-a transmis ministrului Culturii, Bogdan Gheorghiu, un set de întrebări menite să lămurească planul de viitor pentru preluarea de către minister a monumentului, justificând faptul că pasarela trebuie salvată urgent și că există fonduri pentru acest lucru.
CONTEXT. Pe 23 ianuarie 2020, ABADL, la acea vreme condusă de Hristu Uzun (PSD), anunța, sec, într-un comunicat de presă, că pasarela din fața Cazinoului din Mamaia ar urma să fie demolată în cadrul proiectului de stopare a eroziunii plajelor. Bogdan Bola (PNL), consilier județean la acea vreme, atrăgea atenția că un monument istoric este în prag de a fi distrus și că nimănui nu îi pasă.
O lună mai târziu, pe 24 februarie 2020, Bogdan Bola devenea directorul ABADL, iar pericolul ca Pasarela Regală să fie demolată, ca și când ar fi fost un obstacol, nu monument istoric de o mare importanță, a fost îndepărtat. Însă rămânea problema reabilitării pasarelei, aflată într-o avansată stare de degradare și în administrarea Litoral SA, societate aflată în insolvență.
Astfel, în noiembrie 2020, în cadrul unei ședințe la care au participat reprezentanți ai Ministerului Culturii, Ministerului Fondurilor Europene, ANAR, ABADL, a fost stabilit că o soluție pentru protejarea și reabilitarea monumentului este transferul acestuia din administrarea Litoral SA către Institutului Național al Patrimoniului, în vederea mutării și restaurării acestuia. De atunci și până la această dată, nu a mai fost făcut niciun demers public pentru planul de transfer și reabilitare a monumentului.
PREZENT. ABADL derulează proiectul „Reducerea eroziunii costiere faza II 2014-2020”, finanțat prin fonduri europene și aflat în plină derulare, urmând ca, în perioada următoare, lucrările să includă și înnisiparea zonei aferente monumentului. Directorul instituției, Bogdan Bola, susține că a făcut și va face tot posibilul pentru conservarea monumentului, dar că nu este de ajuns. „Constanța are nevoie de punerea sa în valoare cât mai urgentă, pentru ca acesta să își poată îndeplini din nou rolul său original din punct de vedere al vilegiaturii în stațiunea Mamaia.“, a declarat Bola pe pagina sa de Facebook.
Prin urmare, având în vedere că au trecut 150 de zile de la ședința de lucru în care s-a decis soarta monumentului, dar fără ca ceva să se cocretizeze, Bogdan Bola a anunțat că a transmis ministrului Culturii un set de întrebări menite să lămurească, oficial, situația.
„1. s-au făcut demersuri de catre instituția pe care o conduceți pentru transferul monumentului de la Litoral SA – în insolvență?au fost identificate axele de finanțare pentru acest proiect? S-a solicitat oficial sprijinul Ministerului Fondurilor Europene și dacă da, s-au făcut demersuri pentru obținerea fondurilor necesare?
2. s-au demarat procedurile de elaborare ale fișei de proiect? Dacă da, a fost aceasta depusă autorității de management, în vederea aprobării spre finantare?
3. s-a demarat procedura internă de obținere a terenului de la ABADL, pentru viitorul amplasament al monumentului?
4. Constanța are nevoie de cultură, Dobrogea are nevoie să-i fie recunoscută istoria ei milenară. Nu putem să ne abandonăm monumentele doar pentru că ne este dificil să gândim creativ și să le punem în valoare așa cum ar merita…“, a transmis directorul ABADL.
SCURT ISTORIC. Pasarela din Mamaia face parte din Ansamblul Cazinoului, inaugurat în ziua de Sfânta Maria a anului 1935 în prezența Regelui Carol al II-lea. Neglijată și ignorată de autorități, pasarela-simbol a stațiunii Mamaia s-a degradat an de an, a fost spartă cu picamerele, urmând să dispară pentru totdeauna.
Monumentul a ajuns o ruină şi s-a luat în calcul demolarea lui. Sfârşitul Pasarelei Regale a fost semnat imediat după Revoluţie, când pasarela a ajuns în administrarea Litoral SA, o companie care a primit la acea vreme mai multe active de pe litoral. Construcţia din 1935 a fost predată printr-un proces-verbal de la Ministerul Transporturilor. Din păcate, compania, care acum este în insolvenţă, nu a făcut nimic pentru întreţinerea şi, ulterior, pentru consolidarea ei, deşi este declarată monument istoric.