Actualitate

Amendă uriașă pentru eMAG în urma unor promoții înșelătoare. Autoritățile desfășoară o amplă anchetă pentru comportament anticoncurenţial

Compania eMAG a fost amendată de Autoritatea de Concurenţă din Ungaria cu 200 milioane forinţi (echivalentul a circa 560.000 euro) plus obligaţia de a plăti o compensaţie de aproximativ 4 miliarde forinţi (11,2 milioane euro) şi alte obligaţii faţă de clienţi şi comercianţi, scrie Profit.ro

Scris de 
 pe data 
14 mai, 2021

Amenda a fost aplicată în urma unei anchete în care au fost examinate practicile de gestionare a sute de vânzători din platforma eMAG şi s-a constatat că ar exista fapte incorecte, relevă date analizate de Profit.ro.

Autoritatea maghiară de concurenţă susţine că nu ar fi fost elaborate reguli interne în timpul campaniilor de reducere care să asigure un preţ cu adevărat diminuat al produsului şi faptul că preţul iniţial al produselor reflectă cu adevărat preţul anterior al acestora, cel de dinainte de “reducere”.

eMAG a acceptat decizia şi va plăti amenda, va oferi tuturor clienţilor săi un cupon în valoare de 3.000 forinţi (circa 8 euro), dar în valoare totală de cel puţin 1 miliard forinţi (2,8 milioane euro), asumându-şi în acelaşi timp faptul că va sprijini activităţile de vânzare online ale întreprinderilor mici şi mijlocii maghiare cu un program în valoare de peste 4 miliarde forinţi.

În comunicatul autorităţii ungare de concurenţă se precizează însă şi o serie de avantaje pe care le vor obţine companiile din ţara vecină:

În cursul procedurii, grupul de întreprinderi a cooperat cu GVH şi s-a angajat să pună în aplicare o serie de măsuri menite să asigure compensarea încălcării. În cadrul acestor măsuri, eMAG va înceta utilizarea promoţiilor înşelătoare, îşi va dezvolta practicile de stabilire a preţurilor şi de afişare a preţurilor într-un mod adecvat şi va solicita partenerilor de pe piaţă, adică vânzătorilor săi, să facă acelaşi lucru.

În plus, consumatorii care au făcut o achiziţie pe platformă în ultimele 12 luni vor primi fiecare câte un voucher pentru 3000 HUF, într-o valoare totală aproximativă de cel puţin 1,08 miliarde HUF.

Mai mult, grupul de întreprinderi s-a angajat să sprijine prezenţa comerţului electronic a întreprinderilor maghiare prin furnizarea de comisioane reduse, instruiri, spaţiu publicitar şi servicii logistice, printre altele, partenerilor săi în valoare totală de aproximativ 2,88 miliarde HUF.

Angajamentele vor oferi, de asemenea, oportunităţi pentru întreprinderile maghiare de a se extinde pe pieţele externe prin intermediul platformelor române şi bulgare ale eMAG. Toate acestea pot contribui la intrarea întreprinderilor maghiare pe pieţele externe, la creşterea veniturilor din exporturi şi la îmbunătăţirea poziţiei lor financiare, în special în timpul pandemiei”, se arată în documentul citat.

Verificări făcute în România, autorizate de Curtea de Apel București

Pe data de 5 aprilie 2021, Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediile companiilor Samsung Electronics România SRL, Altex România SRL, Flanco Retail SA şi Dante Internaţional SA. Inspecţiile s-au derulat în cadrul unei investigaţii privind posibile înţelegeri şi/sau practici concertate de fixare a preţurilor de vânzare în cadrul politicii comerciale implementate de Samsung Electronics România SRL pe piaţa produselor electronice şi IT&C din România.

Astfel, investigaţia vizează relaţia dintre compania Samsung Electronics România SRL şi partenerii acesteia, printre care Altex România SRL, Flanco Retail SA şi Dante Internaţional SA.

Investigaţia a fost declanşată pe baza informaţiilor primite pe Platforma Avertizorilor de Concurenţă. Samsung Electronics România SRL este subsidiara locală a grupului Samsung, un producător şi distribuitor mondial de produse electronice şi produse de tehnologia informaţiilor.

Altex şi Flanco comercializează on-line şi prin intermediul unor reţele naţionale de magazine o gamă largă de produse din categoria electronicelor şi IT&C, electrocasnice si multimedia.

Dante administrează platforma on-line eMAG.ro, prin intermediul căreia comercializează o gamă largă de produse, echipamente şi componente IT, electronice, electrocasnice etc.

Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor.

Documentele ridicate se află în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice. Verificările sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate.

Actualitate