Social

Ajung în rai credincioșii care mor în Săptămâna Luminată? Ce spune preotul Nicolae Purcărea

Preotul paroh, Nicolae Purcărea, în timpul Deniei.

În accepțiunea creștină, cea mai importantă sărbătoare este Paștele, de aceea, de-a lungul timpului, momentele premergătoare acestei sărbători, dar și cele de după, au căpătat numeroase conotații în tradiția populară, multe dintre ele nefiind neapărat certificate religios.

Scris de 
 pe data 
5 aprilie, 2018

Sărbătoarea Paștelui este un moment plin de încărcătură spirituală, de aceea, toate slujbele săvârșite, atât în Săptămâna Mare, cât și în Săptămâna Luminată, sunt speciale.

Sunt slujbe care ne pregătesc pe fiecare din noi pentru a primi Învierea. Slujbele din această săptămână sunt premergătoare Praznicului Învierii. Totodată, perioada de după Înviere este o perioadă, spunem noi, «luminată», a bucuriei, a învierii lui Hristos, iar pentru noi înseamnă totul. De aceea se spune și «Săptămâna Luminată» . Sunt slujbe în primele trei zilei de Paști. În prima zi de Paști este o slujbă de vecernie, «a doua înviere», îi spunem noi. În cadrul vecerniei se citește Evanghelia dintre ușile Împărătești și se rostește Evanghelia în mai multe limbi: greacă, latină, engleză, franceză, spaniolă, rusă”, a declarat preotul paroh de la biserica „Sfântul Gheorghe” din Ovidiu, Nicolae Purcărea, pentru Constanța de Azi.

Deși slujbele premergătoarea momentului Învierii au o înseamnătate aparte, aemenea celor de după, momentul în sine al Învinerii lui Hristos este, de departe, cel mai înseamnat din calendarul creștin, fiind, de-o potrivă, un moment de renaștere, de întoarcere la viață, dar și o mărturie a iertării păcatelor.

Învinerea înseamnă bucurie deplină, bucuria noastră, a creștinilor, pentru că Hristos a biruit moartea. De aceea se spune «Cu moartea pe moarte călcând și celor din mormite viață dăruindu-le», deci scoțându-i la viață. Însuși Hristos este viață. Dumnezeu este viață”, a afirmat preotul.

Totodată, părintele Nicușor, cum obișnuiesc să-i spună credincioșii care vin la biserica unde slujește, ne-a povestit despre semnificația ciocnirii ouălor roșii: „Oul de Paște îl simbolizează pe Iisus în mormânt, coaja oului este piatra mormântului care se îndepărtează la ciocnire, ciocnirea ouălor reprezentând, de fapt, însuși Învinerea.”

Potrivit preotului, deși ciocnirea ouălor are o profundă conotație religioasă, salutul „Hristos a înviat!”, are, mai degrabă, valențe sociale, reprezentând un mod de apropiere între oameni: „Noi, creștinii, spunem «Hristos a înviat!», iar ceilalți răspund «Adevărat a înviat!», este o formă de respect, de apropiere între oameni. Chiar îi apropie pe oameni, pentru că în perioada aceasta de după Înviere, oamenii nu își mai spun «Bună dimineața!» sau «Bună seara!», ci «Hristos a înviat!».”

Despre credința populară conform căreia acei credincioși care trec în neființă în săptămâna de după Paște ajung direct în Rai, fără a mai trece prin etapa judecății de apoi, părintele ne-a spus că nu există nicio carte de specialitate care să certifice acest lucru.

Așa se spune, însă mai puțin contează lucrul acesta, mai mult contează faptele săvârșite de acel om care a trecut la cele veșnice. În popor se spune și că dacă moare cineva în Săptămâna Patimilor ajunge în iad. Nu este adevărat. Aceste afirmații nu au niciun suport scriptic. Contează foarte mult pregătirea noastră, spune scriptura «Privegheați și vă rugați, căci nu știți ziua, nici clipa când fiul omului ne cheamă», când bate la ușa inimii noastre. Contează foarte mult faptele acelui om, întotdeauna fapte vorbesc, nu vorbele. Trebuie să stăruim mereu în rugăciune. De multe ori poate că uităm aceste lucruri și ne gândim mai mult la lucrurile materiale în defavoarea celor spirituale. Ar trebui să avem grijă și de suflet. Sufletul contează. Omul este o ființă dihotomică: trup și suflet, de aceea trebuie să lăsăm sufletul să își înalțe aripile către creator”, a afirmat preotul Nicușor.

De asemenea, părintele ne-a vorbit și despre semnificația ritualul „trecerii pe sub masă” ce are loc, an de an, în după-amiaza Vinerii Mari: „În Vinerea Mare, se așează în mijlocul bisericii Sfântul Epitaf, este o pânză pe care este zugrăvită punerea în mormânt a Mântuitorului Hristos. Această pânză se așează pe o masă în mijlocul bisericii, fapt pentru care credincioșii vin, se închină, sărută Sfânta Evanghelie și apoi trec pe sub masă: prima zi, a doua zi și a treia zi. Asta semnifică trecerea pe sub masă, cele trei zile petrecute de Hristos în mormânt. Omul trece, apoi se închină la Sfânta Cruce, care semnifică pentru noi salvarea.

În final, preotul a adresat un îndemn credincioșilor în prag de Sărbătoare:

Să ne împăcăm unii cu alții, în primul rând. Dacă suntem certați cu cineva, conștiința noastră trebuie să ne mustre și să ne îndreptăm, noi toți, să ne împăcăm unii cu alții, să fim mai buni, mai înțelegători și să devenim mai cumpătați întru toate și tot ce facem să facem spre slava lui Dumnezeu și atunci Dumnezeu își va îndrepta privirea către fiecare din noi. Omul este creat bun de Dumnezeu și, iată, tendința lui este tot spre a fi creator. Să fim mai buni, mai înțelegători, mai apropiați, dar lucrurile acestea nu trebuie să se întâmple doar acum, ci în permanență.

Să ne iubim unii cu alții întru adevăr, întru Hristos, cu inima smerită și înfrântă, gândindu-ne numai la Dumnezeu și atunci iubirea va fi desăvârșită. Această iubire pe care Dumnezeu a revărsat-o asupra noastră ar trebui să se reverse între noi. Nu trebui să fim egoiști, ci să împărtățim această iubire unii către ceilalți și harul lui Dumnezeu să se reverse asupra noastră, acum și-n vecii vecilor, Amin!”, a conchis părintele Nicușor.

 

Actualitate